Kezdőoldal
HírekJövőKönyvProgramCégSuliFalu

Öko-Jövő

Technológiai fejlesztés nélkül végleg lemarad a hazai sütőipar

Interjú Kocsis Csabával, a sütőipari berendezések értékesítésével több mint 20 éve foglalkozó Kogép Kft. ügyvezetőjével.


Pékmester: Milyen tervekkel vág neki az évnek a Kogép?
Kocsis Csaba: A sütő- és cukrászipari cégek – néhány nagyobbat kivéve – az utóbbi pár évben igen pályázatfüggővé váltak. A legtöbb piaci szereplő pályázatból képes vagy hajlandó csak megvalósítani fejlesztési célkitűzéseit. Noha emiatt az utóbbi több mint egy évben a vállalkozások rengeteg pályázatot adtak le, ám jellemzően döntés még nem született a tendereken. Reméljük, hogy idén a pályázati támogatások eredményhirdetése belendül, és megvalósulhatnak a fejlesztések. Persze vannak olyan ügyfeleink, akik beruházásaikat méretükből vagy a tervezett projekt volumenéből adódóan nem pályázati pénzből finanszírozzák, mi pedig bízunk abban, hogy idén ezek a nagy, üzemszintű beruházások is megvalósulnak. Összességében tehát várakozással nézünk 2018-ra, reménykedve és bizakodva.

PM: A Kogép részt vesz az idei Sirha kiállításon is. Mennyire fontos a hazai sütőipari vállalatoknak, hogy kiállításokon vegyenek részt?
KCs: Több mint 20 éve dolgozunk a piacon, a legtöbb szereplőt majdhogynem személyesen ismerjük, de mindig jönnek új játékosok, akik szívesen tájékozódnak a kiállításokon is, leendő partnereket keresve. Ráadásul az iparágak között egyre nagyobb az átjárás, a HORECA-szektoban is egyre nagyobb az igény különböző sütő- és cukrászipari gépekre. Azért választottuk a Sirhát, mert kiválóan integrálja mindazokat az iparágakat, ahol szóba jöhet a sütés, sütőipari berendezések vásárlása. A kiállítás segítségével így az olyan szektorokban is megtaláljuk az érdeklődőket, partnerkeresőket, ahol nincs ismertségünk és ismeretségünk.

PM: Pedig ma már rengeteg fejlett informatikai eszköz segít a potenciális vásárlók elérésében…
KCs: A kiállításokon való részvétel a marketing egyik eszköze, egy lehetséges találkozási pont a régi és új ügyfelekkel. Rendkívül fontos az élő kontaktus, a bemutatók, a kézzel fogható, kiállított gépek, amit nem feltétlen kap meg egy vásárló, ha az interneten böngészik, vagy csak telefonon beszélünk.
Ugyancsak fontos a cégről alkotott összbenyomás a bizalom kialakításához és megtartásához, egy kiállításon való részvétel sok időt, pénzt és energiát igényel, az ügyfelek számára fontos, hogy olyan cégtől vásároljanak, aki stabil, rendelkezik szakértelemmel és jövőképpel. Mindezt egy színvonalas kiállítási jelenlét képes tükrözni, közvetíteni.

PM: Mit ad ma egy kiállítás a látogatóknak?
KCs: Látogatói élményt. A legtöbb vásár kiváló találkozási pont, illetve jó iránytű a trendek között eligazodni vágyóknak. Ám aki igazán a mély szakmai oldalra, komoly technológiai seregszemlére kíváncsi, azoknak a gyártói rendezvények ajánlottak, például a Németországban háromévenként megrendezett IBA. A magyar rendezvények általában csak egy kis szeletet ragadnak ki ebből, de nem véletlen, hazánkban erre ilyen mélységben nincs is igény.


PM: Ma már az áverések is online zajlanak, a sütőiparban az internet nem elsődleges információforrás?
KCs: Manapság az ügyfelek nem egyetlen gépet keresnek, hanem komplett megoldást. Ezt viszont nem találni meg a világhálón. Lehet katalógusból dagasztógépet venni, de egy teljes termékvonal kialakításához olyan tapasztalt szakemberre van szükség, akivel például a kiállításokon lehet találkozni. Ez a vásárló számára is fontos, saját szemével győződhet meg arról, hogy mennyire felkészült a cég, rendelkezik-e a szükséges know-how-val.

PM: Mivel készül a Kogép a Sirhára?
KCs: Igazi újdonsággal, amivel a Pékmester olvasói már találkozhattak az újság hasábjain. A német Wachtel berendezéseit mutatjuk be, amelyek teljesen új technológiával működnek. A gyártó saját pékje fog bemutatót tartani, és olyan pékárukat sütünk majd, amelyeken még a laikusok is azonnal látják majd a különbséget. Ez nagyon fontos, ugyanis a legtöbb sütő- és cukrászipari cég olyan megoldásokat keres, amellyel megkülönbözteti magát a versenytársaitól, és mi most egy ilyet kínálunk nekik.

PM: Milyen további kiállítások vannak tervben az idén?
KCs: Részt veszünk a külföldi partnereinkkel az IBA-n, ami az iparág legnagyobb és legfontosabb seregszemléje. Mindenkinek javasoljuk, aki a sütő- és cukrásziparban dolgozik és komoly tervei vannak, menjen el és nézzen körül, túlzás nélkül, ez a rendezvény az iparág fő ütőere, ott minden trend, minden eszköz megfigyelhető, és mindenki jelen van, aki számít.

PM: A magyar piacnak érdemes külföldre járnia, ott tájékozódni?
KCs: Egy kezdő vállalkozásnak, pici sütödével vagy cukrászdával nem életbevágó, de persze távlatokat ad, ha mégis kimegy körbenézni. Ettől még a gépeket, akár az ott kinézett gépeket Magyarországon érdemes beszereznie első körben. Akik nagyban gondolkodnak, azok mindenképp menjenek nyugat-európai eseményekre.

PM: Mi várható a sütőiparban idén?
KCs: Nagyon erős választóvíz lesz a munkaerőhiány problémája, ki hogyan tudja kezelni, hogyan válaszol a kihívásra. A jelenség 2 éve kezdődött az iparágban, de ma már súlyos szintet ért el, ami egyre rosszabb lesz. Kérdés, ki tud erre időben felelni – például automatizálással –, mert aki nem képes az alkalmazkodásra, az egyszerűen nem tud majd termelni, vagy nem annyit, amennyit szeretne, amennyire lenne vevője. Akinek nincs erre válasza, az elvész.
Automatizálni ugyanakkor csak egy bizonyos termelési volumen felett érdemes, amihez megfelelő hely, piac és tőke kell – itt nem 10, hanem 100 milliókról van szó. Ezt csak a nagyok tudják meglépni, akik még nem ezen a szinten vannak, azoknak el kell dönteniük, hogy felfejlődnek ide, vagy átsorolják magukat a kézművesekhez, ahol más nagyságrendben, de szintén lehet gazdaságosan működni. A kettő között viszont egyre nehezebb, lassan alig lehetséges. Ez a szakmát érintő legfontosabb probléma, igazi vízválasztó, amely mindenképpen lépéseket követel meg minden szereplőtől. Ilyen kényszerhelyzetre nem volt eddig példa.

PM: Mennyire érezhető ez a Kogépnél?
KCs: Mi is érezzük, a sütőipari vállalatok tőkehiánya mindennapos probléma. Két kezemen meg tudom számolni, hány nagy sütőipari cég maradt a piacon. Bár mindegyiknek vannak tervei és álmai, de a tőkeháttér korántsem olyan, mint Nyugat-Európában. A fejlesztési igények indokoltak, de a beruházási összeget kigazdálkodni nem egyszerű dolog. Bízom benne, hogy a terveknek legalább egy része megvalósul. Ez ugyanis nagyon fontos volna a magyar sütőipar számára, ezek nélkül tönkremegy az egész hazai ágazat. Ha nem jönnek létre a nyugati mércével mérve is komolyabb, automatizált nagyüzemek, akkor egészen biztosan betódul külföldről a fagyasztott áru, és végleg elvész az esélyünk az önálló, erős és versenyképes sütőipar megteremtésére, fenntartására. Az utolsó órában vagyunk.
Még a volt szocialista országokhoz képest is rendkívül le vagyunk maradva technikai felszereltségben – például még Romániában is jobban automatizált üzemek vannak. Magyarországon szétforgácsolódott a sütőipar rengeteg kisüzemre. Mivel nincs munkaerő, és nem látszik, hogy ez mitől változna, a jövő a nagyüzemekben van, ezek tudnak csak hatékonyan, nagy volumenben termelni. Emellett persze megmaradhat a kézműves sütőipar a maga sokszínűségével, egyedi, kis mennyiségű prémiumtermék készítésével, de hipermarketláncokat és tömegeket kiszolgálni sosem lesznek képesek.


Forrás:Pékmester-Sós Éva


Környezetvédelmi szervezetek

Ezen az oldalon megtalálja a környezetvédelmi szervezeteket elérhetőségekkel.

Közérdekű zöldinformációk
Veszélyes hulladékok begyűjtése

Az alábbi címeken a lakosság díjmentesen leadhatja a következő veszélyes hulladékokat...

GreenPortal - Zöld tanácsok, események, termékek és érdekességek gyűjtőhelye.

Együtt Európáért

HírekJövőKönyvProgramCégSuliFalu
ImpresszumMediaajanlat