Kezdőoldal
HírekJövőKönyvProgramCégSuliFalu

Öko-Hírek

Itt a megoldás a kátyú ellen, csak az útépítőlobbinak nem tetszik

Forradalmasíthatja az útépítést a Mol és a Pannon Egyetem által kifejlesztett gumibitumen, amelynek élettartama duplája, karbantartási költsége pedig jóval kevesebb, mint a most használt hagyományos bitumennek. Eközben ökotudatos megoldást is kínál a kiszolgált gumiabroncsok újrahasznosítására.

Sokféle módszer létezik a gumiabroncsok újrahasznosítására, de mint arról korábban beszámoltunk, a Mol Nyrt. megoldása ver minden eddig ismert elképzelést. Az energiaipari vállalat a Pannon Egyetemmel közösen végzett kutatás-fejlesztés eredményeképpen, olyan szabadalommal állt elő, amely leválthatja az eddig használt útburkoló anyagokat egy költséghatékonyabb és tartósabb megoldással, amelynek egyik alapanyagát a használt gumiabroncsok adják. Ilyen, gumibitumenes aszfaltszőnyeg borítja már a 3121-es közutat 8,4 kilométeres távon, Jánoshida és Jászboldogháza között. A közelmúltban elkészült beruházás az első az országban, amelynél ilyen nagyságban került az útra gumi alapanyagú kopóréteg.

„Az újonnan kifejlesztett találmánynak sokkal hosszabb az élettartama, nagyobb a teherbírása, nyáron kevésbé hajlamos a nyomvályúsodásra, télen pedig a repedésre, kátyúsodásra. Tehát a gumibitumennel készült utak fenntartása így lényegesen kevesebbe kerül" – összegzi az előnyöket Sziráki Károly, a beruházásban részt vett Euro-Rubber Hulladékhasznosító Kft. tulajdonosa.  

Nem a gumibitumen az újdonság, hanem az előállítási technológia

A gumibitument már évtizedek óta használják világszerte, előállításának és felhasználási lehetőségeinek azonban mostanáig jelentős korlátai voltak. Útépítésre először az Egyesült Államokban alkalmazták, de Ázsiában és Európában – elsősorban Spanyolországban és Portugáliában – is felismerték már előnyeit. Portugáliában például 2007 óta kormányrendelettel támogatják a gumiőrlemények gumibitumenként alkalmazását. Azonban annak ellenére, hogy a legtöbb európai országban már vannak tapasztalatok útépítési felhasználására, általános elterjedésük még váratott magára.
A Mol több mint tíz éve kezdett el dolgozni a külföldön már bevált útépítő anyag gyártásán, hogy mára egy olyan megoldással álljon elő, amely széles körben elérhetővé teheti a technológiát. Az eddig ismert eljárás szerint ugyanis a gumibitument az építés helyszínén készítik, ami azzal jár, hogy néhány órán belül fel kell használni a gumiszemcsék kiülepedése miatt. A Pannon Egyetemmel közös kutatás révén erre a problémára sikerült megoldást találni úgy, hogy egy speciális kötőanyag felhasználásával kémiailag stabilizálták a terméket, ami lehetővé tette a korábban helyszíni keverés helyett a szállíthatóságot, illetve a hagyományos gépekkel történő felhasználását is.
„A 420 millió forint összköltségű projekt, amelyhez 128 millió forint támogatást nyertünk a Gazdaságfejlesztési Operatív Program keretében, új fejezetet nyithat az útépítésben. A program célja az volt, hogy saját szabadalom alapján felépüljön egy gumibitumen-üzem, optimalizáljuk a gyártást, és bevezessük az új terméket” – mondta korábban Holló András projektvezető. Tavaly elkészült a Mol zalai finomítójában a gumibitumen-gyártó részleg, ahol évi 5 ezer tonna útburkoló anyagot tudnak előállítani, ami 100-150 kilométer, 6 méter széles és 5 centiméter kopóréteggel rendelkező út felépítéséhez elegendő, mintegy 100-150 ezer gumiabroncs környezetbarát újrahasznosításával.

A gumibitumen gyártása megoldást kínál a hulladék gumiabroncsok környezetbarát feldolgozására és hasznosítására. „Egy kilométer út burkolásához elegendő gumibitumenhez ezer kidobott személygépkocsi-gumiabroncsot használunk fel” – közölte Holló András. Emellett közlekedésbiztonsági haszna is van az új terméknek, a jobb tapadóképességnek köszönhetően az autók féktávolságát 5-10 százalékkal lerövidíti.

Már használják


"A gumibitumenes technológiát az Új Széchenyi Terv Regionális Operatív Programok teljes körű útfelújítási projektjeinél már több helyen is alkalmazták" – mondta Pécsi Norbert Sándor, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs osztályának vezetője. A kivitelezők a Királyegyháza-Sellye összekötő út 0,65, a Cigánd-Pácin összekötő út 3,95 és az Újszilvás–Tápiógyörgye–Jánoshida összekötő út 8,4 kilométeres szakaszánál gumibitumenes technológiát használtak, illetve más program keretében a 81-es főút mintegy 0,9 kilométeres szakaszán.
„A technológiai leírás alapján ez az új kötőanyag jelentősen hozzájárulhat a használt abroncsokból származó gumiőrlemény révén a közlekedésből származó menetzaj csökkentéséhez is, így az életminőség javításához. A termék jelentős nemzetgazdasági értéket képviselhet, hiszen a használt gumiabroncsok környezetbarát újrahasznosítása valósul meg értékteremtő módon” – teszi hozzá Pécsi. A termék megfelel a ma érvényben lévő magyar útépítési szabványoknak. A kommunikációs osztályvezető szerint azonban még évekbe telhet, amíg széles körűen alkalmazzák a megoldást, hiszen mint ahogy mondja, „előbb ki kell várni, hogy miként reagálnak az idő múlására az eddig felépült útszakaszok, aztán ha beigazolódik a minőségi különbség, akkor érdemes százmilliárdokat belefektetni”. Ez a tesztidőszak a kommunikációs vezető szerint évekbe is telhet.
Sziráki Károly, a beruházásban részt vett Euro-Rubber Hulladékhasznosító Kft. tulajdonosa ugyanakkor megerősítette, hogy az év végéig birtokában lesznek minden szükséges engedélynek, így már alkalmazzák majd a technológiát a Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár által közelmúltban bejelentett 33 milliárd forintos útfelújítási programban, amelynek keretében országszerte több mint 520 kilométeren 287 kritikus állapotú szakaszon javítják majd fő- és mellékutak hibáit. Sziráki szerint ennél jobb referencia nem kell, és szakmailag nem tartja elfogadhatónak a Magyar Közút reakcióját, miszerint többéves tesztidőszakra lenne szükség, hiszen véleménye szerint az már megtörtént az egyetemi fejlesztés időszakában, „ráadásul a gumibitumenes technológiát már évtizedek óta használják külföldön, most csak annak további fejlesztése történt, ami széles körben elérhetővé teszi a már bevált megoldást.”



Majdnem mindenki örül a kátyúmentes utaknak

Az Euro-Rubber Hulladékhasznosító Kft. tulajdonosa felhívja a figyelmet, hogy nemcsak a használtgumi-felhasználás és zajcsökkentés szempontjából környezetbarát az előállított termék, hanem a gyártás során a vízfelhasználás is 1/24-e a korábbi technológiáénak. Sziráki szerint egyedüli nehézség a termék szakmával való elfogadtatása lesz, hiszen a gumibitumen felhasználásával létrejövő utak jobb minőségűek lesznek, a kátyúzás is tartósabb, így egyre ritkábban lesz rá szükség. „Ez azt jelenti, hogy szűkülni fog a piac, és kevesebb szereplőre lesz szükség” – mondja, majd hozzáteszi, hogy becslései szerint ez akár 8 éven belül harmadára olvaszthatja a piaci szereplők számát. Ugyanakkor felhívja a figyelmet, hogy termék előnyei csak a megfelelő kivitelezés mellett garantálhatóak, tehát ha a kátyúzás nem történik szakszerűen, akkor az élettartam sem az elvárások szerint fog alakulni.

Abroncs lenne bőven

Tavaly a Magyar Gumiabroncs Szövetség tagvállalatai összesen 42 ezer tonna abroncsot értékesítettek a magyar piacon, a szabályozás szerint ennek 75 százalékát kell visszagyűjteniük – mondta a hvg.hu-nak Morent Péter, a szövetség (HTA) ügyvezető elnöke. A visszagyűjtött mennyiség egynegyedét az energetikában használják fel – jellemzően cementgyárakban elégetik, a fennmaradó részből készülhet gumibitumen. A szövetség tagvállalatai a teljes magyar forgalom 80-83 százalékát fedik le, a fennmaradó értékesítés megoszlik a nem tag kereskedők, valamint a szürke és feketekereskedelem között, amelynek mértékét nagyon nehéz akár csak megbecsülni is. A szövetség várakozásai szerint 2013-ban nő a felhasználható abroncsmennyiség, az első tíz havi adatok alapján a haszomgépjűtmű abroncs eladások 10, a személygépkocsikra valóké pedig 3 százalékkal nőtt a tavalyi év hasonló időszakához képest.



Fényvisszaverő út

Hollandiában más előnyét is felfedezték a gumi kopórétegnek, mégpedig, hogy foszforeszkáló elemek bekeverésével fényt is tud biztosítani az aszfalt. A 2014-ben induló beruházás keretében egy autópálya-szakaszt dinamikus, a hőmérsékleti viszonyokra reagáló aszfaltréteggel látnak el. Egyrészt világítanak majd rajta az útburkolati jelek, másrészt az úttest sötétben halványan „derengeni” kezd, amennyiben a hőmérséklet nulla Celsius fokra vagy az alá csökken, a csúszós útviszonyokra figyelmeztető ábrákat megjelenítve. Az út anyagába kevert, fényre reagáló por a nappali világosságból szerzi energiáját az éjszakai aktivitáshoz, és tíz órán keresztül képes fényt kibocsátani. A tervező, Daan Roosegaarde cége első lépésben egy néhány száz méteres szakaszon fekteti le az úttörő aszfaltot, a szélesebb körű alkalmazás a következő öt évben várható.
Egy brit vállalat aszfaltra felhordható bevonata is hasonlókra képes, amivel a közlekedés biztonságának javítása a cél. A mindössze 4 óra alatt megszáradó felület szintén a nap fényét gyűjti magába, és éjszaka több órán keresztül is képes halványan derengeni. A Pro-Teq nevű angol vállalat találmánya ellenáll a kopásnak és az időjárás különböző viszontagságainak, ugyanolyan tapadást biztosít azonban, mint a normál aszfalt, miközben képes arra, hogy nappal magába gyűjtse a napfény energiáját, aminek köszönhetően éjszaka világítani tud. Ha beválik az ötlet, népszerű lehet például Belgiumban, ahol az egész autópálya-hálózat ki van világítva. Ezzel a megoldással a drága villamos energiát a nap energiájára cserélhetnék. A brit cég bevonata csak halványan derengővé tenné az útburkolatot, tehát semmiképpen nem lenne zavaró a ragyogás mértéke, ráadásul így elég sokáig, akár 10 óráig is képes lehet világítani.



forrás:hvg.hu


Környezetvédelmi szervezetek

Ezen az oldalon megtalálja a környezetvédelmi szervezeteket elérhetőségekkel.

Közérdekű zöldinformációk
Veszélyes hulladékok begyűjtése

Az alábbi címeken a lakosság díjmentesen leadhatja a következő veszélyes hulladékokat...

GreenPortal - Zöld tanácsok, események, termékek és érdekességek gyűjtőhelye.

Együtt Európáért

HírekJövőKönyvProgramCégSuliFalu
ImpresszumMediaajanlat