Kezdőoldal
HírekJövőKönyvProgramCégSuliFalu

Öko-Hírek

Ásványhiány miatt kialakuló betegségek

A legtöbb betegség kialakulásában szerepet játszik, hogy a szervezetből hiányzik valamilyen alapvető tápanyag. Az alábbiakban felsoroljuk, melyek a legfontosabbak, és mi a funkciójuk az emberi szervezetben.

1.    Magnézium
Ez az ásványi anyag csaknem háromszáz enzim működését szabályozza. Hatással van a szervezet energiaforgalmára, anyagcseréjére, valamint a csontok növekedésére is. A szervezetnek napi 400 mg magnéziumra van szüksége. Kiváló forrásai a hüvelyes zöldségek, a banán, a zeller, a spenót, valamint a hal.


 

2.    Kálium
A fontos ásványi anyag a nátriummal együtt az idegrendszeri jelek továbbítását, az izom-összehúzódások elindítását, a szívritmus és a vérnyomás szabályozását végzi. Szervezetünknek maximum napi 500 mg káliumra van szüksége. A legbiztosabb káliumforrások a friss zöldségek és gyümölcsök, de az ásványvizek és tejtermékek is nagy mennyiségben tartalmazzák.


3.    Vas
Ez a nyomelem nélkülözhetetlen a megfelelő vérképzéshez, így a szervezeten belüli oxigénszállításhoz. A vashiányos vérszegénység a nők döntő többségét érinti. Az ajánlott napi vasbevitel 15 mg. Legjobb természetes vasforrás a máj, az aszalt gyümölcsök, a marha- és bárányhús, valamint a bab- és borsófélék.

4.    Jód
A létfontosságú nyomelem komoly szerepet játszik a pajzsmirigy hibátlan működésében. Hozzájárul a szervezet megfelelő anyagcseréjéhez és az energiatermeléshez. A szervezet napi jódszükséglete mindössze 15 µg. Jódozott sóval vagy tengeri moszattal juttathatjuk szervezetünkbe.


5.    Szelén
A nyomelem a szervezet antioxidáns-védelmi rendszerében vesz részt, vagyis immunerősítő és rákellenes hatása van. Szükséges napi mennyisége 100 µg. A szelén legnagyobb mennyiségben a brazil dióban, a tenger gyümölcseiben, a zabban és a barna rizsben található.

6.    Foszfor
A foszfor főszerepet játszik a szénhidrátok lebontásában, a fehérjeszintézisben, valamint a zsírok szállításában a szövetek és a szervek között. Napi 700 mg foszfor bevitelével jótékonyan befolyásolható a szénhidrát-anyagcsere. A legjobb foszforforrás a hús, a hal és a tej, de a gabonafélék és a magvak is tekintélyes mennyiséget tartalmaznak belőle.

7.    Nátrium
Az ásványi anyag nélkülözhetetlen a szervezet megfelelő folyadék- és savháztartásához, az idegingerület vezetéséhez, az emésztéshez, továbbá a nyirokkeringéshez. Felnőtt szervezet számára napi 1 g nátriumra van szükség. Biztos forrásai a marhahús, a sajtfélék, a halak.

8.    Kalcium
A kalcium a csontok és a fogazat egyik fontos összetevője, de az alapvető életfunkciókhoz, például a véralvadáshoz vagy az izmok összehúzódásához is szükséges. A szervezet kalciumállományának nagy része a csontokban és a fogakban raktározódik, így adja ezek szilárd szerkezetét. A felnőttek számára javasolt napi kalciumbevitel 1000 mg. A tejtermékek igen gazdagok kalciumban.

9.    Mangán
A létfontosságú nyomelem elősegíti a kalcium beépülését a csontokba és fogakba. Emellett a mangán a nemi hormonok, a cukor- és zsíranyagcseréhez és a porcképzéshez is elengedhetetlen. Napi 2-5 mg-ra van szükség belőle. Legjobb forrásai a hántolatlan gabonák, valamint a cékla és a spenót.

 

10.    Cink
Ez a nyomelem összehangolja az enzimek működését, felelős a zavartalan anyagcsere-folyamatokért és épségben tartja sejtjeinket. Erősíti az immunrendszert és széppé teszi a bőrt. Megelőzésként napi 15 mg cinkre van szüksége a szervezetnek. Kiváló cinkforrások a babfélék, a búzacsíra, az olajos magvak, illetve a marhahús.



TLL


Környezetvédelmi szervezetek

Ezen az oldalon megtalálja a környezetvédelmi szervezeteket elérhetőségekkel.

Közérdekű zöldinformációk
Veszélyes hulladékok begyűjtése

Az alábbi címeken a lakosság díjmentesen leadhatja a következő veszélyes hulladékokat...

GreenPortal - Zöld tanácsok, események, termékek és érdekességek gyűjtőhelye.

Együtt Európáért

HírekJövőKönyvProgramCégSuliFalu
ImpresszumMediaajanlat